Ο Αλέκος Φλαμπουράρης καλεσμένος στην ΕΡΤ αφού
καταφέρθηκε εναντίον της Ζωής Κωνσταντοπούλου για τον χαρακτηρισμό που του
απέδωσε ως «δοτού βουλευτή Α’ Αθήνας πάνω από τον Γαβριήλ Σακελλαρίδη» κι
αναφερόμενος στους αγώνες του στην Αριστερά τόνισε πως «ως έχων τεχνική εταιρεία και δουλεύοντας καθημερινά, ζούσα δίχως να
παίρνω δραχμή από το κόμμα», προσθέτοντας εμφαντικά ότι όταν στη συνέχεια έγινε
υπουργός «έκλεισε την εταιρεία του».
Όμως η τεχνική εταιρεία του ζει και βασιλεύει, αντίθετα
με τα όσα ο ίδιος υποστήριξε προφανώς διατελώντας σε μια δημιουργική ασάφεια
γύρω από τις επαγγελματικές του δραστηριότητες.
Για την ακρίβεια, στις 20 Μαΐου
κι ενώ ο ίδιος ήταν υπουργός, η ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ της οποίας είναι ακόμα μέτοχος με
ποσοστό άνω του 50% (σύμφωνα με την τελευταία καταγεγραμμένη γενική συνέλευση
της 30ης Ιουνίου 2014) υπέγραψε εργολαβική σύμβαση με την περιφέρεια
Πελοποννήσου έναντι του ποσού 3,9 εκατ. ευρώ.
Κι ενώ χιλιάδες επιχειρήσεις
κυριολεκτικά ανέβαιναν την ανηφόρα, ενώ εκατοντάδες κρατικοί διαγωνισμοί
πάγωναν, η περιφέρεια Πελοποννήσου προχωρούσε σαν να μην τρέχει τίποτα τα
συμπληρωματικά έργα στο αλιευτικό καταφύγιο Βραχατίου.
Πρόκειται για έργο που μάλιστα δέχθηκε βροχή ενστάσεων καθώς καταγγέλθηκε πως η
εταιρεία την οποία ο κ. Φλαμπουράρης ίδρυσε και στης οποίας το δ.σ. εμφανίζεται
να είναι από το 2002 δεν είχε φορολογική ενημερότητα.
Σύμφωνα λοιπόν με την εργολαβική σύμβαση που φέρνουμε
σήμερα στο φως, στις 20 Μαΐου στην Τρίπολη ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Πέτρος
Τατούλης και ο 48χρονος εκπρόσωπος της ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ Γιάννης Κοτταρίδης
συνυπέγραψαν (φωτογραφία κάτω) τη συμφωνία για την ανάληψη εκ μέρους της
κατασκευαστικής εταιρείας των συμπληρωματικών έργων στο αλιευτικό καταφύγιο
Βραχατίου που εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας 2007 – 2013.
Η εταιρεία έδωσε έκπτωση 38,05% με δεύτερη την εταιρεία
ΤΕΜΕΡ ΑΕ που έδωσε έκπτωση 36,62% και τρίτη την ΕΡΤΕΚΑ ΑΕ με 35,76%. Παρά το
γεγονός όμως πως οι ημερομηνίες ανακήρυξης της ΔΙΑΤΜΗΣΗ ως μειοδότριας είναι
προ της έναρξης της υπουργικής θητείας Φλαμπουράρη και της νίκης του ΣΥΡΙΖΑ,
αίσθηση προκαλεί το γεγονός λίγο αργότερα και με κυβέρνηση πλέον της Αριστεράς,
στις 20/5/2015, κάτω από ακραίες συνθήκες για τη χώρα, με όλους τους βαθμούς
αυτοδιοίκησης να βρίσκονται υπό πρωτοφανή πίεση κι ενώ ο ίδιος ο κ.
Φλαμπουράρης πλέον είχε αναλάβει θέση κυβερνητικής ευθύνης, η περιφέρεια
Πελοποννήσου έσπευσε να προωθήσει κι όχι να παγώσει ή αναβάλει αυτό το έργο
προχωρώντας στο πλέον δεσμευτικό στάδιο. Την τελική υπογραφή της σύμβασης.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς,
πολλά είναι τα δημόσια τέτοιου είδους έργα που υπό τις παρούσες πολιτικές
συνθήκες έχουν βαλτώσει και τα οποία χρονίζουν με διαδικασίες που συχνά
ξεπερνούν το ένα ή και τα δυο με τρία έτη.
Η ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ όμως, 4 μόλις μήνες μετά την υπουργοποίηση
του κ. Φλαμπουράρη υπογράφει τη σύμβαση και της ανοίγονται δρόμοι εκτέλεσης και
πληρωμής αποδεικνύοντας πως ποτέ η κατασκευαστική δεν έκλεισε όπως ο στενός
συνεργάτης του κ. Τσίπρα ανέφερε στην ΕΡΤ και παραμένοντας ως κατασκευαστική
επιχείρηση ιδιαίτερα ενεργή στο παιχνίδι.
Μάλιστα όπως γνωρίζουμε, ο κ. Φλαμπουράρης εξακολουθεί να
κατέχει ποσοστό άνω του 50% της εταιρείας με έτερους μετόχους τους κ.κ. Γιάννη
Κοτταρίδη και Μιχάλη Μοσχοβούδη. Η
σύνθεση αυτή δεν άλλαξε ούτε στη γενική συνέλευση της 24 Δεκέμβρη 2013 ούτε
στην τελευταία της 30ης Ιουνίου 2014, άρα συμπεραίνεται πως ο κ. Φλαμπουράρης
εξακολουθεί να παραμένει μέτοχος μιας εταιρείας που λάμβανε στον καιρό που ο
ίδιος ήταν υπουργός κρατικά έργα!
Η εργολαβική σύμβαση (πάνω) της
εταιρείας ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ με την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Έχει ημερομηνία 20 Μαίου
2015 και αφορά ποσό 3,9 εκατ ευρώ, την εποχή που που ο κ. Φλαμπουράρης ήταν
υπουργός Επικρατείας με έδρα το Μαξίμου, δίπλα στο γραφείο του πρωθυπουργού.
Πρόπκειται για έργο “εξπρες” που ολοκληρώθηκε σε 4 μόλις μήνες και θα πληρωθεί
τμηματικά μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου. Με ΦΕΚ της 30ης Ιουλίου 2010 ο κ.
Φλαμπουράρης παρουσιάζεται ως αντιπρόεδρος ΔΣ της ΔΙΑΤΜΗΣΗ έχων δικαίωμα
υπογραφής. Η θητεία είναι πενταετής και δεν έχει υπάρξει αλλαγή μέχρι σήμερα κι
ας λέει ο ίδιος οτι παραιτήθηκε
Ένα έργο «εξπρές»
που πληρώνεται σε μόλις τέσσερις μήνες!
Σε ό,τι αφορά τον διαγωνισμό και τις διαδικασίες του, η ανταγωνιστική εταιρεία ΤΕΜΕΡ ΑΕ κατηγόρησε την Επιτροπή Διαγωνισμού της περιφέρειας Πελοποννήσου πως δεν έλαβε υπόψιν ότι η μειοδότρια ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΕ δεν είχε την απαιτούμενη βεβαίωση περί ενημερότητας πτυχίου ΜΕΕΠ – ασφαλιστική ενημερότητα ενώ το ίδιο συνέβη και με την κοινοπραξία της ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ – Ιωνάς Τεχνική ΑΕ.
Σε ό,τι αφορά τον διαγωνισμό και τις διαδικασίες του, η ανταγωνιστική εταιρεία ΤΕΜΕΡ ΑΕ κατηγόρησε την Επιτροπή Διαγωνισμού της περιφέρειας Πελοποννήσου πως δεν έλαβε υπόψιν ότι η μειοδότρια ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΕ δεν είχε την απαιτούμενη βεβαίωση περί ενημερότητας πτυχίου ΜΕΕΠ – ασφαλιστική ενημερότητα ενώ το ίδιο συνέβη και με την κοινοπραξία της ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ – Ιωνάς Τεχνική ΑΕ.
Βέβαια θα πρέπει να σημειώσουμε πως σε τέτοιου είδους
διαγωνισμούς ανάλογες ενστάσεις είναι φυσιολογικές, όμως το θέμα της
ασφαλιστικής ενημερότητας χρήζει διερεύνησης.
Ιδιαίτερα όταν χιλιάδες ελληνικές επιχειρήσεις σε όλους
τους κλάδους δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση σε δημόσια έργα εξαιτίας αυτού του
ακανθώδους γεγονότος. Πως η ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ λοιπόν πήρε την αναγκαία ασφαλιστική
ενημερότητα και πότε; Ποιο ήταν το πρόβλημα που της την στερούσε; Σήμερα έχει
αυτήν την ενημερότητα;
Για την ιστορία να τονίσουμε
πως το έργο αυτό που ανέλαβε η ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ έχει συνολικό budget 3.900.000 ευρώ
εκ των οποίων 2.416.052 ευρώ αφορούν εργασίες, 247.023 απρόβλεπτες δαπάνες,
70.426 ευρώ δαπάνες αναθεώρησης, και ΦΠΑ 451.782 ευρώ.
Το σημαντικό επίσης είναι πως παρά την κρίση και τον
γενικότερο χαμό, όπως ξεκαθαρίζεται από τη σύμβαση, η πληρωμή των εργασιών θα
γίνεται τμηματικά και ανάλογα με τις μεταβιβαζόμενες πιστώσεις» με τελική
προθεσμία του έργου να είναι η 30η Σεπτεμβρίου.
Τα ερωτήματα λοιπόν που
προκύπτουν είναι πολλά: Το πρώτο ερώτημα απορρέει από την τελευταία διαπίστωση.
Έχει λοιπόν η ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ εισπράξει και πόσα χρήματα από ένα έργο που
χαρακτηρίζεται ως «εξπρές» τόσο ως προς την απόφαση υπογραφής του από την
περιφέρεια Πελοποννήσου όσο και για την τελική πληρωμή του, μόλις 4 μήνες μετά
την συμφωνία;
Για ποιο λόγο το έργο σπεύδει να ολοκληρωθεί τόσο
σύντομα, μέσα στους καλοκαιρινούς μήνες κι ενώ η χώρα βρίσκεται σε διαδικασία
πολιτικών ανατροπών; Για ποιους λόγους ο κ. Φλαμπουράρης λέει πως «έκλεισε» την
εταιρεία του όταν αυτή βρίσκεται σήμερα να έχει πάρει κρατικά έργα και μάλιστα
όταν αυτός ήταν υπουργός.
Ένα άλλο ηθικό αλλά και νομικό όπως εξελίσσεται ζήτημα
είναι το ότι ο πολιτικός συνοδοιπόρος του κ. Τσίπρα έχει ακόμα και σήμερα
μετοχική σχέση μαζί με τη συγκεκριμένη εταιρεία. Ο διττός αυτός ρόλος υπουργού-
επιχειρηματία προκαλεί απορίες.
Θα υποστηρίξει βέβαια ο κ.
Φλαμπουράρης πως έχει καταθέσει το πτυχίο του κι έτσι δεν μπορεί να ασκήσει
εκτελεστικά καθήκοντα στην εταιρεία. Παρά ταύτα, παραμένει ως μέτοχος ο ίδιος
έχοντας σαφές συμφέρον.
Ας μην ξεχνάμε πως ακόμα και μεγάλοι επιχειρηματίες στο
χώρο των κατασκευών κατά των οποίων ο κ. Τσίπρας έχει επικεντρώσει τη ρητορική
του όπως ο Γιώργος Μπόμπολας, έχουν παραδώσει τα πτυχία τους μετά την υπόθεση
του βασικού μετόχου. Άρα εδώ ο κ. Φλαμπουράρης είναι σαφώς εκτεθειμένος.
Ένα επίσης ερώτημα είναι φυσικά
και το κατά πόσο είναι σωστό (ηθικά αλλά και νομικά) ένα έργο δημόσιου χαρακτήρα
επί της ουσίας να «καθαρίζεται» όταν αυτός είχε ρόλο στην κυβέρνηση. Και
γράφουμε να «καθαρίζεται» καθώς μπορεί ο διαγωνισμός να είχε πραγματοποιηθεί
στα τέλη του Νοεμβρίου του 2014 όμως όπως καλά γνωρίζει η κατασκευαστική αγορά,
πλήθος ανάλογων δημόσιων έργων έχουν παγώσει λόγω της κρίσης και της σκληρής
διαπραγμάτευσης και μετά τα capital controls.
Ποια είναι η
ΔΙΑΤΜΗΣΗ
Η εταιρεία ΔΙΑΤΜΗΣΗ εμφανίζεται το 2002 να έχει ως μέλη της τους κ.κ. Γιάννη Κοτταρίδη (μόλις 35 ετών τότε και προφανώς άπειρο στα θέματα της αγοράς) και τον πολύ έμπειρο κατασκευαστή Αλέκο Φλαμπουράρη που τότε ήταν 64 ετών και έψαχνε διάδοχο ώστε να περάσει σε αυτό που πάντα τον ενδιέφερε.
Η εταιρεία ΔΙΑΤΜΗΣΗ εμφανίζεται το 2002 να έχει ως μέλη της τους κ.κ. Γιάννη Κοτταρίδη (μόλις 35 ετών τότε και προφανώς άπειρο στα θέματα της αγοράς) και τον πολύ έμπειρο κατασκευαστή Αλέκο Φλαμπουράρη που τότε ήταν 64 ετών και έψαχνε διάδοχο ώστε να περάσει σε αυτό που πάντα τον ενδιέφερε.
Την ενεργότερη πολιτική. Ο πρώτος αναλαμβάνει σύντομα
ρόλο προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου με περίπου το 35% των μετοχών της, με
τον μετέπειτα υπουργό να περνάει στη θέση του αντιπροέδρου και μέλους του δ.σ
αν και ο ίδιος ήταν ο «πατέρας» της κατασκευαστικής όντας ενεργός από τη
δεκαετία του ’70 και πλειοψηφών μέτοχος με κάτι παραπάνω από 50%.
Γνωστό είναι στην κατασκευαστική αγορά πως ο νυν μέτοχος,
πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ Γιάννης Κοτταρίδης είναι ο
επαγγελματικός «ψυχογιός» του πάντα large σε εκτός οικογένειας ανθρώπινες
σχέσεις Αλέκου Φλαμπουράρη, παρά την ενασχόληση του παλιότερα με την ΟΝΝΕΔ κι
όχι με την αριστερά. Ας μην ξεχνάμε πως πολιτικός του «γιος» είναι ο τέως
πρωθυπουργός Αλεξης Τσίπρας.
Η ΔΙΑΤΜΗΣΗ στο παρελθόν μάλιστα
ουκ ολίγες φορές έχει κατηγορηθεί μέχρι και για στημένους διαγωνισμούς, αν και
θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε τέτοιου είδους καταγγελίες που ενδημούν
στον κλάδο.
Ήταν το 2010 για παράδειγμα όταν η εταιρεία καταγγέλθηκε
για μεγάλες εκπτώσεις (69%!) που έδωσε σε διαγωνισμό της ΕΥΔΑΠ για εργασίες
επέκτασης του δικτύου ύδρευσης στην Αθήνα, σε ένα πρότζεκτ συνολικού ύψους 3,35
εκατ. ευρώ. Το 2013 επίσης η ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ καταγγέλθηκε για τεχνικά ελαττώματα
που εντοπίστηκαν στο έργο επέκτασης του δικτύου ύδρευσης της Καλαμάτας
προϋπολογισμού 2,3 εκατ. ευρώ.
Υπάρχει αριστερός να μην κλέβει από το Κράτος; Κάποια στιγμή θα ρθει Δημοκρατία στην Ελλάδα
ΑπάντησηΔιαγραφήδηλαδή η ΧΑ και θα εξαφανιστούν όλοι