Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2016

Μπορεί ο Σουφλιας να έφυγε, αλλά άφησε τον ..Τσιπρα στο πόδι του.



Είναι ίσως η μεγαλύτερη απευθείας ανάθεση δημόσιου έργου στη μεταπολιτευτική ιστορία της χώρας και είναι... νόμιμη! Το υπουργείο Υποδομών ανέθεσε χθες στην ΤΕΡΝΑ του γνωστού παντός καιρού και κομμάτων ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ, την κατασκευή των πρώτων 32 χιλιομέτρων του Ε65, προκειμένου να συνδεθεί με τη Λαμία και την εθνική οδό το «τυφλό» τμήμα Ξυνιάδας - Τρικάλων, δηλαδή και τα χωριά του ΣΟΥΦΛΙΑ πρέπει να μπουν σε καθεστώς διοδίων. Το αξιοσημείωτο είναι ότι το τμήμα Λαμίας - Ξυνιάδας, προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, χωρίς χρηματοδοτική συμμετοχή του παραχωρησιούχου, στον οποίο θα παραδοθεί μετά την ολοκλήρωσή του. Όλα αυτά βέβαια, εφόσον δώσει το «πράσινο φως» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το τμήμα Λαμιάς - Ξυνιάδας (όπως και το τμήμα Τρικάλων - Εγνατίας Οδού, μήκους 63 χλμ.) «κόπηκε» από τον Ε65 στα τέλη του 2013, με την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης. Η σύμβαση όριζε ότι θα κατασκευαστεί μόνο το εύκολο κεντρικό τμήμα Ξυνιάδας - Τρικάλων (77,6 χλμ.) και τα άλλα δύο τμήματα (η αρχή και το τέλος του δρόμου) θα «αναβάλλονταν». Το Δημόσιο έπρεπε, εφόσον επιθυμεί να τα κατασκευάσει, να έδινε εντολή στον παραχωρησιούχο (Κεντρική Οδός) εντός τριών ετών για το νότιο τμήμα και εντός πέντε για το βόρειο.

Η διαδικασία ανάθεσης ξεκίνησε τον περασμένο Αύγουστο και τελικά κατέληξε χθες, με την απόφαση να ανατεθεί στην Κεντρική Οδό η κατασκευή του πρώτου, νότιου τμήματος. Το τμήμα είναι ημιτελές και η ΤΕΡΝΑ διεκδικούσε αποζημίωση για την αποκατάσταση της φθοράς των τεχνικών του έργων. Τελικά, καθώς το έργο έχει υποβληθεί προς ένταξη στο ΕΣΠΑ, επελέγη η λύση οι εργασίες αυτές να ανατεθούν ως συμπληρωματικές, επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό του έργου κατά 5,7 εκατ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός του υπόλοιπου τμήματος ορίστηκε στα 300 εκατ. ευρώ.

Η ανάθεση έγινε υπό δύο αιρέσεις. Η πρώτη είναι η ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων του έργου, ώστε να συμπεριληφθούν και τρεις αλλαγές χάραξης που είχε ζητήσει η κοινοπραξία (για γεωλογικούς λόγους και για αρχαιότητες), όπερ εγένετο στις 16 Δεκεμβρίου. Η δεύτερη είναι η έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. της αναγκαίας χρηματοδότησης εκ μέρους του Δημοσίου. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού δεν έχει ακόμα δώσει το «πράσινο φως», αν και η ελληνική πλευρά είναι αισιόδοξη γιατί η Επιτροπή είχε εγκρίνει την τροποποίηση της σύμβασης το 2013 (το ζήτημα είναι κατά πόσον η ανάθεση του έργου είναι αντίθετη στην κοινοτική νομοθεσία περί ανταγωνισμού).

Να σημειωθεί ότι, όπως είχαν πρόσφατα αναφέρει οι εκπρόσωποι της Κεντρικής Οδού, από τα 32 χιλιόμετρα του τμήματος Λαμίας - Ξυνιάδας, τα 14 χλμ. δεν έχουν ακόμα απαλλοτριωθεί. Το υψηλό ποσοστό (44%) της γης που δεν έχει ακόμα παραδοθεί οφείλεται κυρίως στις αλλαγές χάραξης στις οποίες οι απαλλοτριώσεις δεν έχουν καν κηρυχθεί. Καθώς όμως η κατασκευή του τμήματος θα εξακολουθήσει να ορίζεται από την αρχική σύμβαση παραχώρησης, το Δημόσιο είναι απόλυτα εκτεθειμένο και κινδυνεύει να βρεθεί και πάλι στην ίδια θέση, να καταβάλλει υπέρογκες αποζημιώσεις για την καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις. Υπενθυμίζεται ότι με το τελευταίο «πακέτο Σπίρτζη» η Κεντρική Οδός και η ΤΕΡΝΑ έλαβαν 67,5 εκατ. ευρώ αποζημίωση, ενώ στο παρελθόν έχουν συνολικά λάβει ακόμα 111,6 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων.

Όσον αφορά το τεχνικό σκέλος, στα πρώτα 15 χιλιόμετρα του άξονα, έως τον σχεδιαζόμενο κόμβο Καρπενησίου, έχει κατασκευαστεί περισσότερο από το 55% του έργου και εκτιμάται ότι θα χρειαστεί 1-1,5 χρόνο για να ολοκληρωθεί. Το τμήμα Καρπενησίου - Ξυνιάδας υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί σε 2 έτη από την έναρξη των εργασιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου