Λαθραίο
πετρέλαιο σε δεξαμενόπλοια, δεκάδες δεξαμενές σε Ασπρόπυργο και Ελευσίνα,
αποχρωματισμοί, κυκλώματα, απώλειες εσόδων εκατομμυρίων ευρώ.
Το λαθρεμπόριο ναυτιλιακού καυσίμου εξακολουθεί να παραμένει ανοικτή πληγή για τη χώρα, καθώς, παρά τις κατά καιρούς διάφορες εξαγγελίες, η πολιτεία δείχνει ανήμπορη στην παρούσα φάση να πατάξει τα οργανωμένα κυκλώματα.
Το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι υπαρκτή μάστιγα εδώ και αρκετά χρόνια. Κατά καιρούς υπουργοί διάφορων κυβερνήσεων έχουν σηκώσει ως παντιέρα την πάταξή του, ειδικά στην αρχή της θητείας τους. Δημιουργούνται επιτροπές, αποφασίζετε η λήψη μέτρων, πραγματοποιούνται συναντήσεις με ανθρώπους της αγοράς και των ελεγκτικών μηχανισμών, ωστόσο στο τέλος συμβαίνει σχεδόν πάντα το εξής παράδοξο: τα κυκλώματα εξακολουθούν να υφίστανται, η απώλεια εσόδων για το κράτος παραμένει και οι επιτήδειοι θησαυρίζουν στις πλάτες του κοινωνικού συνόλου.
Το λαθρεμπόριο πετρελαίου ναυτιλίας είναι χαρακτηριστική περίπτωση της λαθρεμπορίας καυσίμων η οποία μαστίζει την εγχώρια αγορά. Με 700.000 και πλέον κυβικά διακινούμενου ναυτιλιακού καυσίμου σε ετήσια βάση, το ύψος της λαθρεμπορίας εκτιμάται από ανθρώπους της αγοράς περίπου στο 20% του συνολικού τζίρου. Με λίγα λόγια, περί τις 140.000 κυβικά ναυτιλιακού πετρελαίου διακινούνται παράνομα, με αποτέλεσμα το ελληνικό δημόσιο να υφίσταται απώλεια 76 εκατ. ευρώ. «Δεδομένου ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα δεν υπόκεινται σε ΕΦΚ ή ΦΠΑ, τα διαφεύγοντα έσοδα του δημοσίου είναι το σύνολο ΕΦΚ και ΦΠΑ» ανέφερε σε παλαιότερη μελέτη του ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).
Τα κόλπα με τη μεταφορά
Το λαθρεμπόριο με το ναυτιλιακό πετρέλαιο γίνεται με διάφορες μεθόδους, όπως μαρτυρούν στο Documento άνθρωποι της αγοράς του ναυτιλιακού καυσίμου αλλά και πρώην στελέχη του ΣΔΟΕ που επί χρόνια προσπάθησαν να πατάξουν τα κυκλώματα. Η βασική διαδικασία γίνεται με τα περίφημα «σλέπια» ή «μπάρτζες». Πρόκειται για μικρά δεξαμενόπλοια τα οποία συναντά κανείς σε ολόκληρη τη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού και όχι μόνο.
Η μέθοδος είναι απλή. Τα σλέπια φορτώνουν από τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων το πετρέλαιο, παρουσία τελωνειακών υπαλλήλων. Κατά τη διαδικασία ενημερώνουν τις τελωνειακές αρχές για τις ακριβείς ποσότητες του ναυτιλιακού καυσίμου που φορτώνουν, το οποίο προορίζεται για ανεφοδιασμό πλοίων. Το σλέπι συναντά το πλοίο ή τα πλοία τα οποία έχει ήδη ενημερώσει ότι θα ανεφοδιάσει. Η τελική ποσότητα ωστόσο του ανεφοδιασμού είναι μικρότερη από αυτήν που έχει παραληφθεί και δηλωθεί στις τελωνειακές αρχές.
Οι παραγγελιοδόχοι που είναι υπεύθυνοι για τον ανεφοδιασμό των πλοίων εμφανίζουν πολλές φορές εν αγνοία του πλοιάρχου ή του μηχανικού εικονική αίτηση, την οποία και καταθέτουν στο τελωνείο. Η ποσότητα που περισσεύει μεταφέρεται στην ξηρά. Από εκεί φορτώνεται σε βυτία και μεταφέρεται σε δεξαμενές σε διάφορες περιοχές της Αττικής. Σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες του ΣΔΟΕ, τέτοιες δεξαμενές έχουν εντοπιστεί κυρίως στον Ασπρόπυργο και στην Ελευσίνα. Εκεί διεξάγεται η δεύτερη φάση του σχεδίου. Το πετρέλαιο, κυρίως το ντίζελ, αποχρωματίζεται ακολουθώντας συγκεκριμένη χημική διαδικασία. «Μετατρέπεται δηλαδή σε διάφανο», όπως εξηγούν πρόσωπα που γνωρίζουν καλά τη διαδικασία, για να ακολουθήσει στη συνέχεια η επόμενη φάση του σχεδίου προτού διατεθεί στην αγορά. Το διάφανο πλέον πετρέλαιο μετατρέπεται με την κατάλληλη χημική επεξεργασία είτε σε θέρμανσης είτε σε κίνησης. Από εκεί μεταφέρεται στην αγορά.
Εν πλω, με πολυτελή γιώτ ή και βυτία
Τα οργανωμένα κυκλώματα ακολουθούν και άλλες διαδικασίες. Μία από αυτές έχει να κάνει με το εντός θαλάσσης λαθρεμπόριο. Τα σλέπια μεταφέρουν το λαθραίο πετρέλαιο σε άλλα μεγαλύτερα καράβια ή ακόμη και σε σλέπια, τα οποία και το ξεφορτώνουν, για να πάει στη συνέχεια εκεί όπου έχει συμφωνηθεί.
Σε άλλες περιπτώσεις λαθρεμπορία καυσίμου μπορεί να γίνει και μέσω πλοίων καθαρισμού. Όπως για παράδειγμα το δεξαμενόπλοιο «Lassea», που είχε αναλάβει την απάντληση από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» και εντοπίστηκε με αδήλωτα καύσιμα στις δεξαμενές του.
Λαθρεμπόριο όμως ναυτιλιακού καυσίμου μπορεί και γίνεται και μέσω βυτίων. Τα βυτιοφόρα εφοδιάζονται με πετρέλαιο είτε από τα διυλιστήρια είτε από εταιρεία πετρελαιοειδών. Παράλληλα ενημερώνουν τις τελωνειακές αρχές για την ποσότητα που έχουν παραλάβει και το πλοίο που θα ανεφοδιάσουν. Η ποσότητα όμως που τελικά παραδίδουν στο υπό ανεφοδιασμό πλοίο, το οποίο βρίσκεται σε κάποιο λιμάνι, είναι τελικά μικρότερη από αυτήν που έχει παραληφθεί.
Το 2005 η Ecocity κατέθεσε πρόταση προς τα αρμόδια υπουργεία η οποία περιέγραφε πώς διακινείται λαθραία το ναυτιλιακό καύσιμο, όπως και μέτρα αντιμετώπισης. Δυστυχώς, δώδεκα χρόνια μετά, τα κυκλώματα λαθρεμπορίας εξακολουθούν να θησαυρίζουν.
Είναι απαράδεκτο να αναφέρουν την απώλεια από τη λαθρεμπορία του καυσίμου στα 660 εκατ. ευρώ που είναι μόνο από τα πρατήρια και να μην παρουσιάζεται το σύνολο, που αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ».
http://www.documentonews.gr
Το λαθρεμπόριο ναυτιλιακού καυσίμου εξακολουθεί να παραμένει ανοικτή πληγή για τη χώρα, καθώς, παρά τις κατά καιρούς διάφορες εξαγγελίες, η πολιτεία δείχνει ανήμπορη στην παρούσα φάση να πατάξει τα οργανωμένα κυκλώματα.
Το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι υπαρκτή μάστιγα εδώ και αρκετά χρόνια. Κατά καιρούς υπουργοί διάφορων κυβερνήσεων έχουν σηκώσει ως παντιέρα την πάταξή του, ειδικά στην αρχή της θητείας τους. Δημιουργούνται επιτροπές, αποφασίζετε η λήψη μέτρων, πραγματοποιούνται συναντήσεις με ανθρώπους της αγοράς και των ελεγκτικών μηχανισμών, ωστόσο στο τέλος συμβαίνει σχεδόν πάντα το εξής παράδοξο: τα κυκλώματα εξακολουθούν να υφίστανται, η απώλεια εσόδων για το κράτος παραμένει και οι επιτήδειοι θησαυρίζουν στις πλάτες του κοινωνικού συνόλου.
Το λαθρεμπόριο πετρελαίου ναυτιλίας είναι χαρακτηριστική περίπτωση της λαθρεμπορίας καυσίμων η οποία μαστίζει την εγχώρια αγορά. Με 700.000 και πλέον κυβικά διακινούμενου ναυτιλιακού καυσίμου σε ετήσια βάση, το ύψος της λαθρεμπορίας εκτιμάται από ανθρώπους της αγοράς περίπου στο 20% του συνολικού τζίρου. Με λίγα λόγια, περί τις 140.000 κυβικά ναυτιλιακού πετρελαίου διακινούνται παράνομα, με αποτέλεσμα το ελληνικό δημόσιο να υφίσταται απώλεια 76 εκατ. ευρώ. «Δεδομένου ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα δεν υπόκεινται σε ΕΦΚ ή ΦΠΑ, τα διαφεύγοντα έσοδα του δημοσίου είναι το σύνολο ΕΦΚ και ΦΠΑ» ανέφερε σε παλαιότερη μελέτη του ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).
Τα κόλπα με τη μεταφορά
Το λαθρεμπόριο με το ναυτιλιακό πετρέλαιο γίνεται με διάφορες μεθόδους, όπως μαρτυρούν στο Documento άνθρωποι της αγοράς του ναυτιλιακού καυσίμου αλλά και πρώην στελέχη του ΣΔΟΕ που επί χρόνια προσπάθησαν να πατάξουν τα κυκλώματα. Η βασική διαδικασία γίνεται με τα περίφημα «σλέπια» ή «μπάρτζες». Πρόκειται για μικρά δεξαμενόπλοια τα οποία συναντά κανείς σε ολόκληρη τη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού και όχι μόνο.
Η μέθοδος είναι απλή. Τα σλέπια φορτώνουν από τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων το πετρέλαιο, παρουσία τελωνειακών υπαλλήλων. Κατά τη διαδικασία ενημερώνουν τις τελωνειακές αρχές για τις ακριβείς ποσότητες του ναυτιλιακού καυσίμου που φορτώνουν, το οποίο προορίζεται για ανεφοδιασμό πλοίων. Το σλέπι συναντά το πλοίο ή τα πλοία τα οποία έχει ήδη ενημερώσει ότι θα ανεφοδιάσει. Η τελική ποσότητα ωστόσο του ανεφοδιασμού είναι μικρότερη από αυτήν που έχει παραληφθεί και δηλωθεί στις τελωνειακές αρχές.
Οι παραγγελιοδόχοι που είναι υπεύθυνοι για τον ανεφοδιασμό των πλοίων εμφανίζουν πολλές φορές εν αγνοία του πλοιάρχου ή του μηχανικού εικονική αίτηση, την οποία και καταθέτουν στο τελωνείο. Η ποσότητα που περισσεύει μεταφέρεται στην ξηρά. Από εκεί φορτώνεται σε βυτία και μεταφέρεται σε δεξαμενές σε διάφορες περιοχές της Αττικής. Σύμφωνα με παλαιότερες έρευνες του ΣΔΟΕ, τέτοιες δεξαμενές έχουν εντοπιστεί κυρίως στον Ασπρόπυργο και στην Ελευσίνα. Εκεί διεξάγεται η δεύτερη φάση του σχεδίου. Το πετρέλαιο, κυρίως το ντίζελ, αποχρωματίζεται ακολουθώντας συγκεκριμένη χημική διαδικασία. «Μετατρέπεται δηλαδή σε διάφανο», όπως εξηγούν πρόσωπα που γνωρίζουν καλά τη διαδικασία, για να ακολουθήσει στη συνέχεια η επόμενη φάση του σχεδίου προτού διατεθεί στην αγορά. Το διάφανο πλέον πετρέλαιο μετατρέπεται με την κατάλληλη χημική επεξεργασία είτε σε θέρμανσης είτε σε κίνησης. Από εκεί μεταφέρεται στην αγορά.
Εν πλω, με πολυτελή γιώτ ή και βυτία
Τα οργανωμένα κυκλώματα ακολουθούν και άλλες διαδικασίες. Μία από αυτές έχει να κάνει με το εντός θαλάσσης λαθρεμπόριο. Τα σλέπια μεταφέρουν το λαθραίο πετρέλαιο σε άλλα μεγαλύτερα καράβια ή ακόμη και σε σλέπια, τα οποία και το ξεφορτώνουν, για να πάει στη συνέχεια εκεί όπου έχει συμφωνηθεί.
Σε άλλες περιπτώσεις λαθρεμπορία καυσίμου μπορεί να γίνει και μέσω πλοίων καθαρισμού. Όπως για παράδειγμα το δεξαμενόπλοιο «Lassea», που είχε αναλάβει την απάντληση από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» και εντοπίστηκε με αδήλωτα καύσιμα στις δεξαμενές του.
Λαθρεμπόριο όμως ναυτιλιακού καυσίμου μπορεί και γίνεται και μέσω βυτίων. Τα βυτιοφόρα εφοδιάζονται με πετρέλαιο είτε από τα διυλιστήρια είτε από εταιρεία πετρελαιοειδών. Παράλληλα ενημερώνουν τις τελωνειακές αρχές για την ποσότητα που έχουν παραλάβει και το πλοίο που θα ανεφοδιάσουν. Η ποσότητα όμως που τελικά παραδίδουν στο υπό ανεφοδιασμό πλοίο, το οποίο βρίσκεται σε κάποιο λιμάνι, είναι τελικά μικρότερη από αυτήν που έχει παραληφθεί.
Το 2005 η Ecocity κατέθεσε πρόταση προς τα αρμόδια υπουργεία η οποία περιέγραφε πώς διακινείται λαθραία το ναυτιλιακό καύσιμο, όπως και μέτρα αντιμετώπισης. Δυστυχώς, δώδεκα χρόνια μετά, τα κυκλώματα λαθρεμπορίας εξακολουθούν να θησαυρίζουν.
Είναι απαράδεκτο να αναφέρουν την απώλεια από τη λαθρεμπορία του καυσίμου στα 660 εκατ. ευρώ που είναι μόνο από τα πρατήρια και να μην παρουσιάζεται το σύνολο, που αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ».
http://www.documentonews.gr
Λαθραία, ανομία και συμφέροντα κάτω από το ναυάγιο στον Σαρωνικού
Το
θέμα με τα λαθραία και τα ναρκωτικά στο Αιγαίο, ο λαθρέμπορας που πιάστηκε με
το NOOR1 να έχει εισάγει ηρωίνη αξίας 1 δις ευρώ και η δικαιοσύνη δεν τον έχει βρει
ακόμη, τα δύο εργοστάσια που έφτιαχναν παράνομα τσιγάρα με 40 εργαζόμενους στην
Ελευσίνα και δεν συνελήφθη κανείς, το λαθρεμπορικά ρουτίνας που περνάνε
απαρατήρητα κάτω από τα μάτια τελωνειακών και λιμενικών επί δεκαετίες, οι
άδειες σε σαπάκια μιας χρήσης που δίνονται από το σημερινό υπουργείο εμπορικής
ναυτιλίας δείχνουν ένα κράτος μέτοχο
της παρανομίας, ένα κράτος που
παράγει νόμους για να τους διαπραγματεύεται με τους
"ενδιαφερομένους", όπως κάνει με τους "επενδυτές" ενώ
το παραδικαστικό δεν πέθανε ποτέ.
Λαθραία, ναρκωτικά, κόκκινα δάνεια είναι τα κυρίως
θέματα που πρέπει να κρυφτούν.
Λαθρεμπόριο
πετρελαίου, αχυράνθρωποι και μπροστάρηδες, εταιρείες-φαντάσματα που παρά την
έλλειψη ακόμη και γραφείων συναλλάσσονται με μεγάλους εφοπλιστές. Ίσως η πιο
εύγλωττη λεπτομέρεια είναι το γεγονός ότι το πλοίο «Lassea», το οποίο ανέλαβε
την απάντληση από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο, οδηγήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά
όπου οι λιμενικοί, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν, βρήκαν λαθραίο πετρέλαιο. Ο
ιδιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» Θόδωρος Κουντούρης κάλεσε για την επιχείρηση
απορρύπανσης το «Lassea», το οποίο ανήκει στην εταιρεία Mare Hellas. Σε αυτή
την εταιρεία είχε πουληθεί πλοίο ιδιοκτησίας του, αφού πρώτα μεσολάβησε αγορά
από εταιρεία του Δημοσθένη Βαρδινογιάννη. Το πλοίο ύστερα από αλλεπάλληλες
πωλήσεις πιάστηκε στην Κρήτη με λαθραίο πετρέλαιο. Το δεξαμενόπλοιο του Θόδ.
Κουντούρη «Αγία Ζώνη ΙΙ» φαίνεται ότι κατά τη βύθιση μετέφερε πετρέλαιο για
άλλη εταιρεία του Δημοσθένη Βαρδινογιάννη. Το «Lassea», δύο ημέρες μετά το
ναυάγιο και ενώ παίρνει μέρος στην επιχείρηση, αλλάζει διαχειρίστρια εταιρεία,
η οποία ωστόσο όπως και η ιδιοκτήτρια παραμένουν… φαντάσματα.
Για το χρωματισμο στο ντηζελ πετρελαιο. Οταν φορτωνει ενα γκαζαδικακι ντηζελ το χρωμα το δινει το διυλιστηριο σε μικρα γυαλινα μπουκαλια και το ριχνει στα αμπαρια το πληρωμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕτσι χρωματιζεται το φορτιο.
Αν το πλοιο που φορτωνει εχει να παραδωσει σε δυο διαφορετικες εταιρειες, ας πουμε χιλιους τοννους στην Ixnos Oil και αλλους χιλιους τοννους στην Pornews Oil, τοτε δινουν δυο διαφορετικα χρωματα για να ξεχωριζουν τα φορτια, πχ πρασινο για τη μια εταιρεια και κοκκινο για την αλλη.
Το ιδιο γινεται και στην βενζινη.
Υποθετικα τωρα, αν η παραδοση γινει απο μπαριζα σε αλλο πλοιο εκει γιατι να ριξουν μεσα στο φορτιο χρωμα και να το χρωματισουν;
Και αφου δεν το χρωματιζουν πχ με πρασινο χρωμα και ως φορτιο ειναι αχρωμο δεν τους ειναι πιο ευκολο να προσθεσουν πχ κοκκινο χρωμα μετα την παραδοση στο εναπομεινον τους φορτιο απο καβαντζωμενο χρωμα που επισης δεν ειχαν χρησιμοποιησει;
Και στην τελικη γιατι να το χρωματισουν και μετα να χρειαζονται φιλτραρισματα για να βγαλουν το χρωμα απο το καυσιμο;
Ειναι πολλα ακομη, οι διωντικες αρχες τα ξερουν καλλιτερα, οπως κρυφες δεξαμενες στις οποιες διοχετευουν παραλληλα το αχρωμο φορτιο, χρωματιζουν το παραδιδομενο φορτιο πχ πρασινο και στις καβαντζωμενες δεξαμενες με κοκκινο χρωμα.