Μείζον πολιτικό, νομικό και ηθικό ζήτημα προκύπτει από την ανάληψη της θέσης του αντιπρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου του ΟΤΕ από τον κρητικό και στενό συνεργάτη του κ.Σταθάκη- γενικό γραμματέα του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας κ. Μάνου Μανουσάκη.
Σύμφωνα με το Σύνταγμα, η τοποθέτησή του στον ΟΤΕ, η οποία έγινε προ ημερών, εμπίπτει σε νομικό ασυμβίβαστο!
Συγκεκριμένα, το Σύνταγμα (άρθρο 81 § 3) απαγορεύει οποιαδήποτε επαγγελματική δραστηριότητα των μελών της κυβέρνησης, δηλαδή και του Πρωθυπουργού, και επιβάλλει την αναστολή της κατά τη διάρκεια άσκησης των καθηκόντων τους. Μάλιστα, το ίδιο άρθρο προβλέπει ότι ο νόμος μπορεί να καθιερώνει το ασυμβίβαστο του αξιώματος του μέλους της κυβέρνησης και προς άλλα αντικείμενα.
Έτσι, με βάση το Σύνταγμα, ο νόμος δεν επιτρέπει στα μέλη της κυβέρνησης να συνάπτουν οποιασδήποτε μορφής σύμβαση με το Δημόσιο ή άλλα νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα, από την οποία γεννάται οποιοδήποτε όφελος υπέρ αυτών ή τρίτων. «Η απαγόρευση ισχύει και για οποιασδήποτε μορφής εταιρεία ή επιχείρηση, στην οποία συμμετέχει μέλος της κυβέρνησης ή υφυπουργός ως κύριος μέτοχος ή ως ομόρρυθμος, ετερόρρυθμος ή περιορισμένης ευθύνης εταίρος ή διατηρεί την ιδιότητα ανώτατου διοικητικού στελέχους» σημειώνεται.
Παράλληλα, ο νόμος ορίζει ότι η παράβαση των διατάξεων αυτών συνεπάγεται την ακυρότητα των σχετικών πράξεων και την ευθύνη των μελών της κυβέρνησης κατά τις διατάξεις του νόμου 1558/1985 και του άρθρου 86 του Συντάγματος περί ευθύνης των υπουργών.
Σύγκρουση συμφερόντων
Υπάρχει όμως και σύγκρουση συμφερόντων. Ο κ. Μανουσάκης αποτελεί τον επικεφαλής γενικό γραμματέα τεσσάρων πρώην υπουργείων, ένα εκ των οποίων, αυτό των Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, εποπτεύει την αγορά των ηλεκτρονικών επικοινωνιών και δεν νοείται παρά να διασφαλίζει την ουδετερότητα της παραγωγής πολιτικής στον κλάδο των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.
Έτσι, ο κ. Μανουσάκης δεν μπορεί να προΐσταται του γενικού γραμματέα Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, να εποπτεύει την αρμόδια ρυθμιστική αρχή και να μετέχει του ΔΣ του ΟΤΕ ταυτόχρονα.
Το γεγονός γίνεται ακόμη πιο σημαντικό καθώς ο όμιλος ΟΤΕ έχει τόσο εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις με αντίδικο το κράτος (ΕΕΤΤ), ενώ συμμετέχει και σε σημαντικά έργα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Δημοσίου.
Παράλληλα, υπάρχει και η πρακτική πλευρά της υπόθεσης. Σε αντίθεση με τους προκατόχους του, ο κ. Μανουσάκης δεν έχει δίπλα του κανέναν υφυπουργό είτε για το ΕΣΠΑ είτε για την Ανάπτυξη είτε για το Εμπόριο, ενώ ο προϊστάμενός του υπουργός Όικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας κ. Γιώργος Σταθάκης καλείται να συντονίσει τη δράση τεσσάρων πρώην υπουργείων.
Έτσι, έχει βαρύ διοικητικό φορτίο, αφού είναι γνωστόν τοις πάσι στα δημόσια πράγματα ότι οι γενικοί γραμματείς είναι οι «μάνατζερ» των υπουργείων και ασχολούνται με την καθημερινή τους λειτουργία.
Προς δύο μισθούς
Επίσης, υπάρχει και η ηθική πλευρά του ζητήματος, καθώς σε μία εποχή οικονομικής στενότητας, ο κ. Μανουσάκης θα λαμβάνει δύο μισθούς: Αυτόν του γενικού γραμματέα (2.800 ευρώ καθαρά) και αυτόν του αντιπρόεδρου του ΟΤΕ, εφόσον κάνει αποδεκτή τη μισθοδοσία του από τον Οργανισμό.
Σύμφωνα με τον απολογισμό εταιρικής διακυβέρνηση του ΟΤΕ για το 2013, η τακτική γενική συνέλευση των μετόχων της 26ης Ιουνίου 2013 όρισε την αποζημίωση των μελών του ΔΣ για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις του στο ποσό των 2.000 ευρώ «καθαρά» ανά μήνα, ανεξαρτήτως αριθμού συνεδριάσεων.
Οι όροι αποζημίωσης, αντιμισθίας και λοιπών παροχών των μελών του ΔΣ προτείνονται από το Διοικητικό Συμβούλιο και εγκρίνονται από τη γενική συνέλευση των μετόχων.
ΤΟ ΒΗΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου