Μετά από 3
χρόνια καθυστερήσεων και μετά από διακοπή εργασιών ενός σχεδόν έτους,
παραδόθηκε στην κυκλοφορία το πρώτο νέο
τμήμα του ταμπελο-κορινο-αυτοκινητόδρομου Κόρινθος – Πάτρα.
Μην νομίζετε
πως πρόκειται για ολοκλήρωση μεγάλου τμήματος του αυτοκινητόδρομου –
«καρμανιόλα». Το
έτοιμο κομμάτι είναι μόλις 7 χλμ μήκους και εκτείνεται από τον
ανακατασκευασμένο Ανισόπεδο Κόμβο Αρχαίας Κορίνθου μέχρι το Ζευγολατιό.
Σε ενάμιση
χρόνο, τα 120 χιλιόμετρα που χωρίζουν την Κόρινθο από την Πάτρα «θα είναι μια
ώρα δρόμος» είπε κατά την τελετή παράδοσης ο υπουργός Εργολάβων Υποδομών,
Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης
Χρυσοχοΐδης.
Το έργο
«οδηγεί στο σπάσιμο της απομόνωσης της Περιφερειακής Ελλάδας» δήλωσε.
Το τμήμα που
παραδόθηκε την Πέμπτη θα λειτουργήσει προσωρινά και στις δύο κατευθύνσεις
κυκλοφορίας, μελλοντικά όμως θα αποτελέσει τον κλάδο κυκλοφορίας προς Πάτρα.
Η κατασκευή
του ταμπελόδρομου προς Αθήνα ξεκίνησε την Πέμπτη και προγραμματίζεται να
διαρκέσει περίπου 10 μήνες.
Ο νέος
αυτοκινητόδρομος Κόρινθος – Πάτρα θα περιλαμβάνει 16 χιλιόμετρα σηράγγων.
Πρόκειται για 12 συνολικά σήραγγες στις περιοχές Δερβένι, Μαύρα Λιθάρια,
Ακράτα, Πλάτανος, Λαμπίρι και Παναγοπούλα, των οποίων η διάνοιξή έχει
ολοκληρωθεί κατά 78%.
Στο 52%
ανέρχεται το ποσοστό ολοκλήρωσης για 48 γέφυρες, 47 άνω διαβάσεις και οι 129
κάτω διαβάσεις.
Ποιος πληρώνει;
Σύμφωνα με
τις αρχικές συμβάσεις το
κόστος κατασκευής του έργου ανέρχονταν σε 2 δις 177.000.000 ευρώ κι από
αυτά η συμβολή της Κοινοπραξίας είναι στο 7%, το 32% από τις εισπράξεις
διοδίων, 20% από την επιδότηση του Ελληνικού Κράτους και Ε.Ε και το υπόλοιπο
41% από Τραπεζικά δάνεια.
Η σύμβαση
του 2007 αναφέρει ότι ο
αυτοκινητόδρομος θα έχει ουσιαστικά αποσβεστεί ως το 2022 και επί 15 χρόνια το
Δημόσιο- εν γνώσει του- τον παραχωρεί στους ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν
την ευθύνη της συντήρησης και θα καταθέτουν στα κρατικά ταμεία έως και το 93%
των εσόδων από τα διόδια. Επομένως, πού είναι το επιχειρηματικό ρίσκο; Όλο το
ρίσκο το αναλαμβάνουν τράπεζες και δημόσιο. Με «ζεστό»
χρήμα 153 εκατ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει μόλις το 7% του προϋπολογισμού των
έργων, η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» θα έχει την εκμετάλλευση των διοδίων ως το
2037.
Με βάση το
σχετικό ΦΕΚ (αρ. φύλλου 279 της 20/12/2007), στην ενότητα 7.3 περί
Χρηματοδότησης του Έργου με Δάνεια αναφέρεται ρητά πως «…ο παραχωρησιούχος θα είναι υπεύθυνος να
διασφαλίζει ότι θα υπάρχει ανά πάσα στιγμή χρηματοδότηση διαθέσιμη για την
πλήρη και προσήκουσα εκτέλεση του έργου».
Δηλαδή, οι κατασκευαστές είναι υποχρεωμένοι να βάλουν τα χρήματα για την
συνέχιση του έργου και δεν είναι καθόλου νόμιμοι όταν το σταματούν.
Η εταιρεία
όμως και σταμάτησε τα έργα και ζήτησε επιπλέον χρήματα από το ελληνικό δημόσιο θεωρώντας το υπεύθυνο για
τις καθυστερήσεις.
Τα έσοδα,
σύμφωνα με τον κ. Μαγκριώτη (αρ. πρωτ. 410/414 της 22/9/2010), έφθαναν μέχρι
τον Ιούλιο του 2010 τα 150 εκατ. ευρώ. Ποσό, που πλέον υπολογίζεται πως
πλησιάζει τα 190 εκατ. ευρώ. Την ίδια περίοδο το Δημόσιο έχει διαθέσει ήδη τα
244 από τα 550 εκατ. ευρώ, που του αναλογούν, τη στιγμή που μέσω ιδίων
κεφαλαίων έχουν καλυφθεί περί τα 80 εκατ. ευρώ. Πρακτικά σε 28 μήνες η
κοινοπραξία πρέπει να εμφανίζει έσοδα περίπου 100-110 εκατ. ευρώ, που σημαίνει
πως έχουν και κέρδος. Ο παραχωρησιούχος όμως σταμάτησε τα έργα και ζήτησε και
νέα χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ και τράπεζες.
Τα έργα
λοιπόν που μας παρουσιάζει ο κ. Χρυσοχοΐδης ως έργα που στηρίχθηκαν σε ιδιωτική
πρωτοβουλία, μάλλον έχουν στηριχθεί στις τσέπες του ελληνικού λαού.
Τα υπόλοιπα
113 χλμ του δρόμου καρμανιόλα λένε ότι θα φτιαχτούν σε ενάμισι χρόνο σύμφωνα με
τον χρονοδιάγραμμα. Ως τότε οι πολίτες θα κινδυνεύουν και θα πληρώνουν
πανάκριβα διόδια.
Για να δούμε όμως πόσα έβαλε από την τσέπη του ο παραχωρησιούχος...
Η
κοινοπραξία έχει το μικρότερο μερίδιο χρηματοδότησης, μόλις 7%. Μόνιμη επωδός
της «για το 1 ευρώ που εισπράττουμε για διόδια παράγουμε έργο 5 ευρώ». Για να
μας πουν, όμως: Τι ποσοστό του έργου έχουν κατασκευάσει και τι έχουν πάρει
έτοιμο από το δημόσιο; Τι ποσοστό έχουν εισπράξει μέχρι σήμερα και πώς το έχουν
διαθέσει; Γιατί όταν προέκυψε το ζήτημα των απαλλοτριώσεων δεν πήγε στα
δικαστήρια αλλά αντίθετα σταμάτησε το έργο;
Γιατί
επικαλείστε την πτώση της κυκλοφορίας, εφόσον από τη σύμβαση έχετε αναλάβει τον
κίνδυνο;
Για ποιο
λόγο η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει ακόμα με χρήματα τους μεγαλοεργολάβους χωρίς
να έχουν παραδώσει στο ελάχιστο τα έργα που έχουν αναλάβει;
Πότε
επιτέλους θα παρέμβει εισαγγελέας για τους παραχωρησιούχους;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου